De VVD Amsterdam dat de gemeente gaat onderzoeken of er een type bestrating is ‘dat zorgt voor de minste geluidsoverlast door rolkoffers’. Volgens de partij is de gemeente ‘verplicht richting de Amsterdammer om waar dat kan de overlast zoveel mogelijk te beperken’, schrijft Het Parool.
Met een stil asfalt kun je het berekende Lden-geluidniveau vanwege wegverkeer in de stad ca. 2 tot 3 dB verlagen. Maar voor de geluidhinder maakt dat soms erg weinig verschil. Zeker als de hinder niet ontstaat door het geruis van auto’s, maar door irritante pieken van stuiterende rolkoffers.
Naast de vraag om stille bestrating vraagt de VVD als eenmaal is uitgezocht welke bestrating het meest geluiddempend werkt, of het college deze dan wil ‘inzetten bij de straten waar veel toeristen overnachten’.
Hoe het college over de plannen van de VVD denkt is nog niet bekend, maar wellicht lopen er binnenkort ambtenaren met decibelmeters en rolkoffers door de stad.
Silent wheels schelen 10 dB(A)
Je zou denken dat kofferproducenten deze discussie over rolkoffers die al jarenlang speelt, ook in andere toeristische steden wereldwijd, zouden aangrijpen voor het maken van stille(re) rolkoffers. Inderdaad zijn er fabrikanten die het gebruik van ‘silent wheels’ vermelden, maar ze profileren zich er niet mee. Ook op de grote internetsites waar koffers worden vergeleken speelt geluid geen rol bij de specificaties.
Princess Traveller is wel enthousiast op zoek naar stille koffers. “Wij zijn bezig met het ontwerpen van stille wielen,” zegt Florentine Ouborg van Princess Traveller, “maar het echte silent wheel is nog niet uitgevonden.”
Uit een eerdere test van De Morgen en De Volkskrant (in samenwerking met de NSG en geluidadviseur Sander Pahlplatz) blijkt dat er nogal wat verschil zit tussen de verschillende rolkoffers. Bij de kleine koffers is het verschil tussen de stilste en de luidste 9 dB(A) en bij de grote koffers 10,1 dB(A). Dat lijkt niet veel, maar voor je oren is dat wel degelijk een gevoelig verschil. Zeker als je bedenkt dat veel chartervluchten ’s nachts vertrekken of aankomen, en dus veel reizigers ’s nachts met hun koffers komen aanrollen.
Verbod in Venetië
Ook in Venetië speelt deze discussie. In eerste instantie leek het erop dat toeristen met een rolkoffer vanaf mei 2015 niet meer welkom zouden zijn. De inwoners van de stad stoorden zich al jaren lang zo enorm aan het geluid van de wieltjes over de stenen, dat er een roep om een verbod op de koffers kwam. Uiteindelijk is daar geen verbod gekomen.
Bronnen: Het Parool, De Morgen, De Volkskrant, Metro, Time