Accucontainer vervangt diesel binnenvaart

Containers vol bier die met een e-schip vervoerd worden. Het schone en stille vrachtschip. Dit klinkt als iets waar nog een hoop innovatie voor nodig is. Echter, in augustus zal deze duurzamere variant van een dieselmotor voor het eerst uitvaren.

Het is een makkelijk concept: vul een container met accu’s en zet ze op een boot. Vervang deze container vervolgens bij elke terminal, zodat er niet gewacht hoeft te worden op het opladen. Helaas was het minder makkelijk ze in Rotterdam te krijgen. Een tijdje geleden kwamen kwam het containerschip waar de containers op lagen vast te liggen in het Suezkanaal.

Eerder was deze manier van elektrisch vervoer al bedacht voor auto’s, maar daar was uiteindelijk geen animo voor. De autobedrijven wilden niet hun eigen accu’s maken. Bij de vrachtschepen gaat het makkelijker: de containers hebben allemaal een standaardafmeting, waardoor er maar één soort container met accu’s nodig is. Elke container kan 2 megawattuur energie bevatten, vergelijkbaar met bijna veertig elektrische Renaults Zoe. Een gemiddeld binnenvaartschip kan hiermee veertig tot zestig kilometer varen.

Hoe makkelijk het nu ook klinkt, er moet nog veel gebeuren. De accu’s, de laadstations, de ombouw van de schepen en het bedrijfsmodel moeten allemaal nog ontwikkeld worden.

Niet de enige e-vervoerder

Ook in Amsterdam wordt er een toekomst gezien in het elektrische vervoer. Hier willen ze dat alle bezorgingen vanaf 2025 gedaan worden met elektrische voertuigen. Ook hier wordt het bier bezorgd met een elektrische bierbestelwagen. Zowel de wagen als de boot zullen Heineken vervoeren. Het bedrijf wil namelijk in 2030 klimaatneutraal zijn. Ook Post NL rijdt al in elektrische busjes.

Er is op dit moment wel één probleem. In sommige delen van de stad, kan er niet meer elektriciteitstoevoer zijn. “Als gemeente moeten we nadenken wie er prioriteit krijgt. Voorrang geven aan logistieke hubs betekent dan dat daar geen ander bedrijf kan zitten.” Een voorkeursbehandeling voor een oplaadpunt boven een datacenter, kantoorgebouw of woonwijk? “Die discussie moeten we aangaan,” zegt Egbert de Vries, verkeerswethouder.

Bronnen: Volkskrant, Het Parool