E-Porsche: “Geen geluid nodig voor sportwagengevoel”

Voor het eerst lanceert Porsche een elektrische sportwagen. Een ronkende motor, benzinedampen en het opzwepende geluid van een hitsige turbomotor heeft de nieuwste Porsche niet meer. Die sensaties zijn verleden tijd bij Porsches nieuwe vierdeurs sportcoupé, de Taycan, want die heeft alleen maar elektromotoren, schrijven onder meer De Volkskrant en De Telegraaf. Hoe verkoop je zo’n sportauto?

De presentatie was op een voormalige Russische luchtmachtbasis, 50 kilometer ten oosten van Berlijn, die in 2012 is omgebouwd tot een enorm zonnepark met 600 duizend panelen. ‘Een echte Porsche’, aldus bestuursvoorzitter Oliver Blume, ‘ook al is hij in elk opzicht anders.’

De ziel behouden

Hoe breng je een stille Porsche aan de man? Dat is een uitdaging, weten ze in het hoofdkwartier in Stuttgart. Daarom benadrukt het concern dat het ‘de ziel’ van Porsche heeft weten te vatten in deze e-auto, die het concern het emissieloze tijdperk in moet rijden. Soul electrified, heet het.

Topman Blume vindt het ontbreken van het typische 911-geluid eigenlijk geen bezwaar. ‘Mijn kinderen zullen snelle acceleratie loskoppelen van het motorgeluid’, zegt hij in een gesprek met de Volkskrant. ‘Het gaat er veel meer om of deze auto de dynamiek heeft van een Porsche. Of hij rijdt als een Porsche. De kwaliteit heeft. Je hebt geluid niet nodig voor het ware sportwagengevoel.’

Wat vinden de Porsche-fans daarvan? De voorzitter van de Nederlandse Porsche Club, Gert Klein Haneveld, heeft in De Telegraaf zijn antwoorden klaar. „Ik heb er één besteld”, reageert hij, als hem gevraagd wordt naar zijn mening over eerste volledig elektrisch Porsche. „Ik ben vooral benieuwd naar de range in de praktijk, die moet bijna 500 km zijn.” Maar gaat hij het motorgeluid van een Porsche dan niet missen? „Je krijgt er wel andere dingen voor terug zoals die extreem snelle acceleratie.”

Acceleratie

De vierdeurs coupé met achterklep heeft twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 687 pk en een koppel van 850 Nm. Met een volle accu haal je 453 km. De sprint 0-100 km/h legt hij in 3,2 tellen af en de topsnelheid bedraagt 260 km/h. Prestaties waarmee hij de Porsche 911, het oermodel van de Duitse sportwagenfabrikant, ook beconcurreert.

Wat kost dat? Volgens de Porsche-website is de adviesprijs in Nederland vanaf € 109.900,00 .

Bronnen: Volkskrant, Telegraaf, Porsche