Flitsbezorgers geven steeds meer overlast

Je ziet de flitsbezorgers steeds vaker over straat sjezen. Ze beloven je boodschappen binnen 10 minuten te bezorgen. Vooral in het weekend, wanneer mensen de hele dag hun boodschappen bestellen, zijn er talloze bezorgers te vinden. Ze bezorgen de boodschappen snel vanuit hubs die overal in de steden zitten, bijvoorbeeld in De Pijp (Amsterdam) alleen heb je er al drie zitten.

De hubs zorgen, tot frustratie van omwonenden, voor veel overlast. De bewoners geven aan dat er meerdere malen per dag een vrachtwagen langs komt voor de bevoorrading. Verder hangen alle bezorgers voor de hub, totdat ze een bestelling krijgen. Eén van de bewoners van De Pijp zegt al meerdere meldingen bij de gemeente te hebben gedaan. De man deed ook een oproep in de buurt, omdat hij niet kon geloven dat hij de enige is die last heeft van de flitsbezorgers. Hij kreeg tientallen reacties. Zo vertelden mensen over het zomaar verplaatst worden van hun fietsen tot (bijna) ongelukken tussen bezorgers en kinderen.

Naast het geluid en gevaar dat de bezorgers veroorzaken, storen de buurtbewoners zich ook aan de ongezellige sfeer die de hubs uitstralen. De ramen van de panden zijn namelijk afgeplakt. “Eerst zaten hier gewoon leuke winkels, die passen ook in De Pijp. Nu zitten op zulke mooie plekken hele nietszeggende bedrijven, zonder uitstraling. Maar ook zonder regels, lijkt het,” geeft één van hen aan in het Parool.

Al eerder dit jaar werd er ook in Rotterdam flink geklaagd over de flitsbezorgers. “Het is hier een komen en gaan van koeriers en wagens”, zei winkelier Harrie Baas tegen het AD, die last heeft van het lawaai dat rolcontainers en koeriers produceren. “Het tast zowel het woon- en winkelgenot aan.” De Rotterdamse wethouder Roos Vermeij van Economie gaf toen ook aan dat de hubs niet op de goede locatie zitten. Hoewel de gemeente Rotterdam dus wel al een standpunt heeft ingenomen en in gesprek is gegaan met de bedrijven, zal gemeente Amsterdam hier vanaf 1 december over in gesprek gaan.

Bron: Parool, Business Insider