Behalve klagende omwonenden van slingerende dijkjes, vindt ook de hoofdredacteur van Moto-Plus dat herrie-uitlaten passé zijn. En burgemeester Rehwinkel van Bergen (NH) laat van zich horen. Er wordt volop gebruik gemaakt van het mooie weer om op pad te gaan door motorrijders, waardoor de discussie erover weer in volle gang is.
In de nieuwe anderhalve-meter-samenleving zijn volle tribunes langs het TT-circuit, een dichte mensenmassa op een muziekfestival of een uitverkocht voetbalstadion in één klap in een totaal ander daglicht komen te staan.

Natuurlijk was er traditioneel rumoer toen ze op de eerste zonnige zondagen allemaal tegelijk op pad besloten te gaan – uiteraard in grote groepen om volop van onze veelgeprezen individuele motorvrijheid te genieten –, maar nu het besef van die onhandigheid is ingedaald kunnen ze deze hobby binnen de landsgrenzen redelijk normaal uitoefenen.
Even leek het er nog op dat de corona-maatregelen onder aanvoering van de Nijmeegse burgemeester Bruls (als voorzitter van het Veiligheidsberaad opeens onderkoning van Nederland) als kapstok werden gebruikt om motorrijders van dijkweggetjes en toeristische plekken te weren, maar veel andere burgemeesters weigerden die maatregelen oneigenlijk te gebruiken.
Burgemeester Bergen
Deze irritatie is in de afgelopen maanden veel geuit. Zo stuurde Peter Rehwinkel, burgemeester van Bergen (PvdA) een ingezonden brief naar Het Parool: “Motoren worden in Nederland na aanschaf niet meer gecontroleerd, ook niet als eraan is gesleuteld. De maximum geluidsnorm is bepaald per type motorfiets en kan tot boven de 100 dB(A) gaan. Het maximum is terug te vinden op het Voertuig Identificatie Nummer (VIN-plaatje), het kentekenbewijs en op de website van de RDW. Er kunnen echter herrie-uitlaten worden geplaatst, of de DB-killer kan worden verwijderd. Nederland zou in alle opzichten aan Europese regelgeving moeten voldoen. Dan is de geluidslimiet helder, maar zijn ook dB-killers zo geïnstalleerd dat ze niet gemakkelijk kunnen worden weggehaald.”
“We hadden de handen al vol om mensen te weerhouden naar de stranden te komen. De veiligheidsregio’s zagen zich in het paasweekend zelfs genoodzaakt om wegen af te sluiten voor motoren. Zo werd in Noord-Holland de Zuiderdijk tussen Hoorn en Enkhuizen afgesloten. Aan geen ander onderwerp ergert men zich momenteel zo als hieraan, zo blijkt uit de vele reacties die bij de gemeente binnenkomen.”
‘Absolute aso’s’
“Groepsverboden gelden voor motorrijders kennelijk niet, is telkens de teneur. In Het Parool werd in de afgelopen weken door brievenschrijvers gesproken over ‘absolute aso’s’, ‘nozems’ en ‘racemonsters’. ‘Motorrijders zijn onaantastbaar,’ was een ander krantencommentaar.”
Moto-Plus
Erik Bulsink, hoofdredacteur van Motoplus schrijft in Moto-Plus: “Ooit was het een soort van stoer om met open uitlaten te rijden, tegenwoordig heeft het eerder iets zieligs. Juist als we op dit vlak zelfregulering toepassen en de open uitlaten in de ban doen (en in de bebouwde kom een versnellinkje hoger gaan rijden), zullen we als groep serieuzer worden genomen. Bovendien krijgen we door die herrie-pijpen niet alleen een slechte naam, maar zullen er ook maatregelen volgen. Dan zullen er steeds meer wegen voor ons afgesloten worden en klopt ook een regelmatige technische controle – lees: APK – weer op de deur. Dus mocht die APK er in Nederland alsnog komen, dan weet je in elk geval wie je daarvoor moet bedanken.”
Motorfietsen als oplossing voor files
Bovendien is het zaak om juist nu te laten zien dat de motorwereld volwassen is. Als onze economie straks weer op gang komt moet er immers een alternatief komen voor het openbaar vervoer. Met duizenden forensen in de spits in propvolle treinen en bussen gaan zitten is voorlopig immers geen optie en extra auto’s zorgen dan voor lange files. Juist dan zouden motorfiets en motorscooter een serieus alternatief kunnen zijn. De Rai heeft dit inmiddels aangekaart bij de overheid en gepleit dat ervaren automobilisten ook op een lichte motor of scooter zouden mogen rijden, iets wat in de ons omringende landen een groot succes is. Je zou deze oplossing als overheid zelfs kunnen stimuleren door belastingvoordeel of aanschaf- subsidie, net zoals voor elektrische auto’s geldt. En waarom ook niet: motorfietsen zijn schoner en veiliger dan ooit dankzij Euro5, ABS en andere hulpsystemen. En met meer motorrijders op de weg zal het relatief gezien ook veiliger worden omdat andere weggebruikers er meer aan gewend raken en automatisch meer rekening met ons gaan houden. De laatste weken bleek het dat er helaas te veel ongelukken waren met afslaande automobilisten die tegemoetkomende motorrijders over het hoofd zagen.