‘Huis onverkoopbaar met wal’

De A1 bij Holten wordt verbreed en er komen geluidwallen op diverse plekken. Het gezin van Erik Mol houdt liever het vrije uitzicht over de A1. “Als we hier blijven kijken we straks tegen een 3 meter hoge muur op die, gezien vanaf de grond, oploopt tot wel 8 meter aan het eind van de afrit. Uitkijken op een muur op nog geen 12 meter van ons huis. Onze woning verkopen kunnen we dan wel vergeten. Die is dan onverkoopbaar.” Ze hopen nu op aankoop door de gemeente.

Gratis wal

De Holtenaar woont al sinds zijn 10de in de boerderij van het bouwjaar 1916, vlakbij afslag 26. Een allesbehalve benijdenswaardige plek om te wonen, schrijft de Tubantia. Toen Erik de boerderij in 2001 overnam van zijn ouders viel de verkeersdrukte ook nog mee. In elk geval was er geen aanleiding om elders te gaan wonen. “Het is met name de laatste tien jaar extreem drukker geworden op de weg. Het begint ’s ochtends rond zes uur en dat duurt tot zeker het einde van de ochtend.” Het gezin heeft alles in de loop der jaren geaccepteerd. Dankzij voorzetramen in de woonkamer en speciale geluidsdichte ramen op de bovenverdieping is het binnen goed te doen qua geluid. “Onze kinderen weten niet beter en spelen gewoon buiten. Als het even stil is moet je zelfs wennen.” Die stille momenten zijn echter schaars.

Verhuisplannen

Het stel heeft al meerdere keren verhuisplannen gehad. De boerderij heeft tien jaar aaneengesloten te koop gestaan. Enkele belangstellenden kwamen kijken, maar knapten toch af op de nabijheid van de A1. En toen de recessie zijn intrede deed werd het helemaal stil, qua belangstelling dan. Als de geluidwal er komt, dan ziet Mol het helemaal niet meer zitten. “We hopen daarom dat de gemeente onze boerderij wil kopen, maar daarover zijn we nog in overleg. Als we er samen uitkomen kunnen we naar Holten verhuizen. Voor ons en onze dochters een stuk beter en veiliger.”

Planning

De werkzaamheden voor fase 1 starten in 2019 en voor fase 2 in 2024. In 2018 tot 2020 wordt de verbreding naar 2×4 rijstroken gemaakt tussen Twello en Deventer en naar 2×3 rijstroken tussen Deventer-Oost en Rijssen. De verbreding naar 2×4 rijstroken tussen Apeldoorn en Twello, en de verbreding naar 2×3 rijstroken tussen Deventer en Deventer-Oost en tussen Rijssen en knooppunt Azelo moet van 2024 tot 2028 plaatsvinden.

Bronnen:

Tubantia, Rijkswaterstaat