Motoren ‘lawaaicriminelen’ in Deventer

Sinds 2021 vragen de bewoners van het Bergkwartier al naar aandacht voor het lawaai dat het verkeer op de Wilhelminabrug veroorzaakt. Naar dit lawaai zijn nu metingen gedaan door de gemeente en het blijkt dat tientallen keren per dag het geluidsniveau boven de 80 decibel komt. Doordat er met camera’s is gewerkt, weten ze dat de helft wordt veroorzaakt door motoren.

Het geluidsniveau blijkt ongeveer dertig keer per dag boven de 80 decibel te komen en verder zakt het zelden onder de 50 decibel. De klagende bewoners worden met deze uitkomsten echter niet geholpen. Erik Dolman van de Nederlandse Stichting Geluidshinder, deskundige op het gebied van decibellen, vertelt bij de Stentor: ,,De piekmomenten zijn inderdaad hoog, wat betreft het aantal decibellen en de frequentie. Maar vervelend voor de buurt is dat de wet uitgaat van gemiddelden. Als er een gevelbelasting is van 68 decibel gemiddeld, dan moet er wat gebeuren. Maar dat gemiddelde is hier niet beschreven.’’

Marcel Wendrich, bewoner van het Bergkwartier, protesteerde in 2021 al tegen het geluid. Bij de Stentor vertelt hij: ,,Dit rapport wijst uit dat we gelijk hebben gehad dat motoren voor veel piekmomenten zorgen. Ik herhaal nog eens: wij zijn niet tegen motoren, maar wel tegen de groep overlastgevers onder hen. Het harde optrekken, knallende uitlaten, belachelijke snelheden.’’

,,Laat de gemeente nu maar wat doen. Extra verkeersborden plaatsen, wat mij betreft van die oplichtende borden die zeggen dat je te hard rijdt. En doe zoals in Rotterdam en Den Haag. Daar voert de politie gerichte controles uit op motoren en auto’s die teveel lawaai veroorzaken. Dit rapport sterkt ons in de gedachte dat er hier sprake is van onverantwoorde geluidsoverlast.’’

De gemeente reageert bij de Stentor op het rapport met volgende woorden: ,,Het is nu aan de gemeenteraad om te bepalen wat met het rapport gebeurt. Maar geluidsoverlast is op sommige plekken een gegeven, zoals aan het spoor of aan de Wilhelminabrug. Naast de A1 is dit de enige plek waar je de IJssel over kunt. Dat betekent veel verkeersbewegingen.’’

,,Wat betreft gerichte controles zoals Marcel Wendrich voorstelt: als je een motor op de rollerbank zet, dan voldoet deze negen van de tien keer aan de normen. Als je met een motor die aan alle eisen voldoet het gas opentrekt, dan komt daar geluid vanaf, dan heb je een piekmoment. Het gaat uiteindelijk om gedrag.’’

Motorrijders balen van het rapport zij vinden dat ze als ‘lawaaicriminelen’ worden neergezet. “Ik geloof best dat de mensen hier soms last hebben van lawaai. Als je kijkt hoe het er hier uitziet, tussen twee muren. Dan denk ik dat het geluid best kan galmen. Maar niet elke motorrijder is een lawaaiterrorist, zo worden we nu wel weg gezet”, zegt motorrijder Edwin Eikelenberg bij RTV Oost. Hij probeerde namens een groep motorrijders contact te krijgen met de klagend buren, maar hier werd niet op gereageerd.

Bronnen: De Stentor, RTV Oost