Nachtelijke hinder Nijmegens emplacement binnen norm

Het aantal treinen op het spoor in Nijmegen zal binnenkort zelfs ’s nachts toenemen. Naar het kritiek van de buurtbewoners hierop is niet geluisterd: bij de Raad van State is zijn alle bezwaren verworpen. ,,We gaan ’s nachts lawaai horen van treinwc’s die worden leeggezogen, van treinen die op hun plek worden gezet,’’ zegt Fred van Mameren bij de Gelderlander.

Jarenlang was het emplacement in gebruik voor de opslag voor 48 oude dieseltreinen. Nu deze verkocht zijn, zal het gebied vanaf eind 2028 worden gebruikt om treinen klaar te zetten om een soepele 10 minuten-dienstregeling naar Schiphol te kunnen garanderen. Naast het klaarzetten, zal de locatie ook gebruikt worden voor het uitvoeren van onderhoud en om de toestellen schoon te maken. Dit zal dag en nacht doorgaan.

Van Mameren: ,,Weet je wat het is? Passerende treinen, die hoor ik eigenlijk niet meer. Daar wen je aan. Het is een paar seconden, dan is-ie weer weg. Maar ’s nachts constant lawaai horen, van treinwc’s die worden leeggezogen, van werklui die af en aan rijden, van treinen die op hun plek worden gezet: dat is heel wat anders. Het gaat per jaar om 21.000 treinstellen die in de nachtelijke uren schoongemaakt, gecontroleerd en klaargezet worden. Bovenop het huidige treinverkeer.”

Volgens de Raad van State is alles binnen de wettelijke normen. Verder worden er op sommige plekken maatregelen getroffen, zoals het verhogen van een geluidswal. Ook zegt een woordvoerder van ProRail bij de Gelderlander dat het bedrijf er belang bij ziet om te blijven praten met de Nijmeegse omwonenden.

Bronnen: Gelderlander, Omroep Gelderland