Onderzoek nieuwe maatregelen Schiphol

Vorig jaar presenteerde Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) een meerjarenprogramma tegen de geluidshinder en voor een verbetering van de omgeving rond Schiphol met 28 maatregelen. Wat volgens een aantal inwoners ‘volksverlakkerij’ was. Nu zijn er 16 extra maatregelen toegevoegd. Zo willen ze de bestaande startroutes optimaliseren, nieuwe technieken om vliegtuigen nauwkeurige bochten te laten vliegen gebruiken en een betere planning van baanonderhoud en werkzaamheden. Zij hebben hiervoor bewoners, bestuurders van provincies, gemeenten, gemeenteraden en maatschappelijke organisaties om hun mening gevraagd. Voor de eerdere plannen hebben zij dit ook gedaan.

Samen met de omgeving

Schiphol en LVNL willen met de maatregelen laten zien dat ze de omgeving serieus nemen. De maatregelen maken deel uit van Schipholdirecteur Dick Benschops missie om het ‘vertrouwen bij omwonenden te herstellen’. Er wordt daarbij volgens Schiphol en LVNL vooral gekeken naar ingrepen die direct effect hebben voor omwonenden.

Dick Benschop, President & CEO Royal Schiphol Group in de Meerbode: “Hinderbeperking is een structurele opgave en van groot belang, ongeacht het verminderde vliegverkeer nu. Met dit programma willen we op transparante wijze werken aan het verminderen van hinder, samen met onze omgeving. We zijn omwonenden, gemeenten, provincies en organisaties dankbaar voor de kritische opmerkingen, complimenten en suggesties, die het programma beter maken.”

Michiel van Dorst, CEO Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in de Meerbode: “We zijn blij dat zo veel mensen uit de omgeving van Schiphol, bestuurders en maatschappelijke organisaties hebben meegedacht over mogelijkheden om hinder te beperken en met suggesties zijn gekomen. In goed overleg en samenwerking met de omgeving onderzoeken en ontwikkelen we voorstellen om geluid en emissies terug te dringen waarbij wij de veiligheid waarborgen. Zo creëert LVNL waarde voor mensen die in de omgeving van Schiphol wonen.”

 Ook sluiten de twee niet uit dat plannen die eerder niet levensvatbaar waren nu mogelijk wel zijn. Ze zeggen in het Parool: “Er zijn maatregelen nu mogelijk die eerder niet lukten omdat de technieken zich ontwikkelen. We willen niet in de situatie terecht komen dat het niet duidelijk is waarom iets wel of niet is ingevoerd. De zestien extra maatregelen die we nu aankondigen geven aan dat we open staan voor nieuwe suggesties.”

Op de website minderhinderschiphol.nl is onder andere de status van bestaande maatregelen om hinder te beperken op het gebied van baangebruik, overdag vliegen, vliegtuigtypes en ’s nachts vliegen is geactualiseerd. Na het ontvangen van de feedback uit de omgeving, zijn ook maatregelen op het gebied van grondgeluid aan het programma toegevoegd.

Actief hinder beperken

Schiphol en LVNL willen zich, samen met de luchtvaartmaatschappijen, blijven inspannen om zo min mogelijk hinder te veroorzaken. In 2020 werd al een aantal hinderbeperkende maatregelen uit het programma gerealiseerd: het hoger aanvliegen van de Polderbaan in de nacht, de nieuwe vaste nachtelijke naderingsroute naar de Zwanenburgbaan, de verlegde startroute vanaf de Kaagbaan bij Bodegraven, het hoger aanvliegen voor helikopters ’s nachts over snelweg A9 en het efficiënter landen bij verminderd zicht waardoor bewoners minder geluidshinder van vliegverkeer ervaren. Daarnaast hebben ze op verschillende plekken grondribbels aangelegd. Dit zijn wigvormige heuvels die door hun schuine vlakken de geluidsgolven naar boven weerkaatsen. De heuvels worden nu zelfs als recreatiegebied gebruikt.

Vanaf nu gaan Schiphol en LVNL verder met (verdiepend) onderzoek en het uitwerken van de maatregelen uit het programma om geluidshinder te beperken. “Dit is niet bedoeld om groei te verdienen,” zegt Benschop in het Parool. “Op ons rust de plicht om zo veel mogelijk hinder te reduceren, los van de politieke besluitvorming. We willen een goeie buur zijn. Dat zal niet iedereen waarderen, maar aan de reacties zien we dat anderen dat wel vinden.”

Bronnen: Meerbode, Parool, Schiphol