De gemeente Utrecht doet een proef met speciale lawaaiflitspalen op de Wolgadreef, Amsterdamsestraatweg en aan de Tripkade. Op deze plekken krijgt de gemeente veel meldingen over geluidsoverlast. De paal meet het geluid dat een auto, motor of vrachtwagen maakt. De proef is gestart op 16 mei en duurt 3 tot 5 dagen per straat. Het doel van de proef is om geluidsoverlast tegen te gaan.
De metingen worden gedaan door TNO en gebruikt die gegevens voor onderzoek. TNO is een Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag deden dit soort metingen ook al.
Mogelijkheden voor handhaving
De handhaving op verkeersveiligheid en geluidsoverlast van hard optrekkende voertuigen is nu moeilijk. Dat komt door de regels en wetten die er nu voor zijn. Dit is ook waarom de gemeente Utrecht samen met TNO en de provincie Utrecht de proef doen. Het gaat om het testen van de techniek. Ze handhaven zelf niet. We kijken juist naar een andere manier van handhaven en naar de mogelijkheid om de wetten en regels hiervoor aan te passen.
Geluidsmetingen
Per straat zijn er twee palen geplaatst. Daarin zaten microfoons en camera’s die op het verkeer gericht waren en steeds aanstonden. Geluid en beelden werden alleen opgenomen tussen 14.00 en 02.00 uur.
Komt het geluid boven de 80 dB? Dan word het geluid en beeld bewaard voor onderzoek door TNO.
De opnames zijn 10 tot 20 seconden. TNO haalt hier bijvoorbeeld uit hoe snel het geluid stijgt. Ook leggen camera’s de kentekens van de voertuigen vast. Zo kunnen de hoogte van het geluid gekoppeld worden aan voertuigtype, model en leeftijd van het voertuig. Daarbij wordt ook de snelheid van het voertuig vastgesteld.
De TNO maakt na de metingen een rapport met resultaten en advies voor een mogelijke aanpak. De metingen zijn een onderdeel van metingen die andere steden uitvoeren (Rotterdam, Amsterdam en Den Haag). Zo wordt er gestreefd naar een landelijke aanpak te ontwikkelen voor de overlast.
Gegevens personen
Het onderzoek gaat om de verwerking van geluiden van voertuigen en omgeving. De camera’s nemen alleen de voertuigen in beeld en niet de omgeving. De persoonsgegevens, zoals stemgeluiden, zullen niet gebruikt worden. Ook gebruiken we ANPR-camera’s om voertuiggegevens te vinden. Met TNO heeft de gemeente afspraken gemaakt over de verwerking van de gegevens.
Bron: Gemeente Utrecht