Proef waterstoftrein: 3 dB stiller dan diesel

Ruim baan voor de waterstoftrein! Dat is de conclusie na een geslaagde proef met de iLint-waterstoftrein die eerder dit jaar door Alstom en ProRail is uitgevoerd op de lijn Groningen – Leeuwarden.

De iLint-waterstoftrein is in februari van dit jaar twee weken lang uitvoerig getest. De testritten vonden ’s nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest evenals de detectie op de baan, zoals het veilig passeren van een overweg, en de voertuigstabiliteit bij wissels. De trein reed volgens dienstregeling. Het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliepen zonder problemen. Het tanken met waterstof ging sneller dan verwacht en is veilig uit te voeren. Daarnaast is er ook een proef gedaan met het wegslepen van de trein, voor het scenario dat er storingen zouden optreden.

CO2-uitstoot en geluidoverlast

De provincie en de betrokken partijen, waaronder Arriva, willen de treinen in Noord-Nederland laten rijden zonder dat ze CO2 uitstoten. Het testrapport concludeert dat de waterstoftrein daar een goede oplossing voor is, zonder dat daarvoor hoeft worden geïnvesteerd in bovenleidingen. Daarnaast omschrijft het rapport ook dat de treinen minder geluid produceren dan een dieseltrein. Uit metingen blijkt dat de iLint globaal 2 tot 3 dB(A) stiller is dan de huidige dieseltrein bij een snelheid tussen 80 en 110 km/h. Daarnaast heeft Alstom nog enkele mogelijkheden om de geluidsemissies voor de toekomstige treinen nog eens met 2 tot 3 dB(A) te verminderen.

De resultaten waren zo positief, dat de provincie en betrokken partijen waterstoftreinen willen inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor in Groningen. Dit kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal of Duitsland (Wunderline), laat de Provincie Groningen in een persbericht weten. Voorlopig nog naast de inzet van dieseltreinen.

Bronnen: Treinenweb.nl, Testrapport Haalbaarheidsonderzoek waterstoftrein Groningen.