
‘Een vergissing van de bank in uw voordeel, u ontvangt 20.000 gulden’. Monopolyspelers herkennen de vreugde bij het trekken van deze kaart. Vliegveld Teuge ontving in 2010 per vergissing dubbele geluidruimte. Bewonersorganisaties willen een nieuw luchthavenbesluit, maar de provincie Gelderland lijkt niet erg hard te lopen.
De discussie over de toekomst van het vliegveld bij Apeldoorn sleept zich al voort sinds Gelderland in 2009 het gezag over het vliegveld overnam van het Rijk. Dat heeft onder meer te maken met een fout die in 2016 aan het licht kwam. In de bestaande vergunning uit 2010 is een verkeerde berekening opgenomen. Door de omzetting van het maximaal aantal vliegbewegingen naar een Europese geluidsnorm kreeg Teuge per ongeluk twee keer zoveel ruimte toebedeeld, namelijk 160.000 vliegbewegingen op jaarbasis. In het nieuwe Luchthavenbesluit wil Teuge dit terugbrengen naar 80.000, wat nog steeds bijna een verdubbeling is van het huidige gebruik.
Overloop Lelystad
Ontwikkelingen rond Lelystad Airport zorgden opnieuw voor vertraging. Vanuit Lelystad was een laagvliegroute pal over Teuge Airport ingetekend. Die zou de doodsteek betekenen voor het Nationaal Paracentrum dat op Teuge is gevestigd, waardoor Teuge inkomsten zou mislopen. Tegelijkertijd is Teuge nadrukkelijk in beeld om het kleinere vliegverkeer uit Lelystad over te nemen als daar straks de Boeings voor vakantievluchten landen. Nu de laagvliegroutes over de Veluwe van tafel lijken, kiest Teuge voor een groeiscenario. Maar voor de provincie is dat nog geen gelopen koers. Gelderland wenst een tussenstap en heeft drie denkrichtingen geformuleerd, waar de provincie met de belanghebbenden over wil praten voordat er een besluit valt over de nieuwe vergunning.
Denkrichtingen
De eerste denkrichting is het huidig gebruik (40.000 vliegbewegingen), de tweede gaat uit van een groei (80.000) en een derde denkrichting is gebaseerd op groei onder voorwaarden. Woordvoerder Everdien Gunsing zegt dat het provinciebestuur een keuze wil maken die kan rekenen op draagvlak. Luchthavendirecteur Matthijs de Haan is niet blij met die tussenstap: “Je krijgt straks een voorgekookt besluit dat ons in een keurslijf dwingt. Als we vasthouden aan 40.000 vliegbewegingen, dan kan ik de bedrijven op en rond het vliegveld geen perspectief bieden.” Tegelijk zegt De Haan oog te hebben voor de belangen van de omgeving. Het Platform Vlieghinder Teuge is juist over te spreken over de denkrichtingen. “Het is fijn dat er alternatieven zijn waar we iets van kunnen vinden,” zegt Geert Boreel, al is hij klaar met de stroperigheid. Het Platform zet in op continuering van het huidige gebruik en op een ‘dubbel slot’ op het aantal vluchten: “Beperk zowel het maximaal aantal vliegbewegingen als de toegestane geluidsruimte.”
Raad van State
Volgens omwonendenvereniging Platform Vlieghinder Teuge hadden Provinciale Staten volgens de Luchtvaartwet uiterlijk 1 november 2014 een luchtvaartbesluit voor Teuge moeten nemen. Maar Provinciale Staten schuiven dat besluit met opzet voor zich uit, aldus het platform in Tubantia, vanwege de voordelige regeling uit 2010. Daarom stapte het platform naar de Raad van State. Afgelopen juli stelde de hoogste bestuursrechter echter zonder zitting vast dat het platform geen belanghebbende was bij het afdwingen van een luchthavenbesluit. “Maar ik snap wel dat dat niet de bedoeling is van Platform Vlieghinder,” erkende rechter en staatsraad Lex Michiels. “Als ik het platform in het gelijk stel, komt er eerst een principezitting over de vraag of platform al dan niet belanghebbende is.” Volgens het platform wordt het hoog tijd dat de provincie van zijn luie stoel komt en actief aan de belangen van zijn inwoners denkt.
Bronnen: De Stentor, Tubantia, Provincie Gelderland.