Parkeren treinen Qbuzz moet stiller

Bewoners in Dordrecht ergeren zich al jaren aan het geluid van de parkerende treinen van Qbuzz. Op de sporen langs de Crayensteinstraat moeten parkerende treinen vanaf nu veel minder geluid maken. Dat is de consequentie van een uitspraak van de rechtbank.

Adri Bakker van het Platform Spoor en Geluid Dordrecht is tevreden met het vonnis, al zitten er volgens hem nog wel wat onduidelijke punten in. ,,Maar dat er geen treinen geparkeerd mogen worden is duidelijk,” zegt hij in BN De Stem. Toch bleek ook dat punt niet duidelijk.

De omgevingsdienst heeft de uitspraak van de rechter nauwkeurig bestudeerd, en ziet dat parkeren op zich wel mag, maar dat er scherpere voorwaarden zijn gesteld aan de geluidvoorschriften. In de huidige situatie slaan namelijk om de haverklap generatoren en andere apparaten aan. Bovendien ontnemen ze de buurt het uitzicht.

De twee sporen maken officieel deel uit van het spooremplacement Dordrecht. Arriva en beheerder ProRail dachten dat parkeren gewoon mocht op grond van de oude vergunning uit 1999, maar volgens de rechter is dat niet zo: het is alleen een rangeeremplacement. Omdat ook de gemeente dacht dat parkeren toegestaan was, nam ze die toestemming klakkeloos over in een nieuwe vergunning.

De rechtbank is van oordeel dat de grenswaarden voor het maximale en langtijdgemiddelde beoordelingsniveau bij een meetpunt niet op de juiste wijze aan de hand van de Handreiking, en evenmin op basis van een voldoende zorgvuldige voorbereiding zijn vastgesteld.

Bronnen: BN De Stem, Recht.nl, AD