Rotterdam onderzoekt piekgeluid Aso-voertuigen

Het aantal decibellen schiet af en toe flink omhoog in de stad. Onder andere harde geluiden van auto’s, motoren en vrachtverkeer kan voor flinke overlast zorgen. Om te achterhalen hoe hard het geluid is, waardoor het wordt veroorzaakt, en om geluidsherkenningsmodellen te ontwikkelen, start de gemeente Rotterdam een onderzoek naar geluid van voertuigen op deze drie plekken in de stad. Zo kan geluidshinder effectiever worden aangepakt in de toekomst.

Uitslovers

Al jaren klagen omwonenden, binnenstadbezoekers en terrasgangers steen en been over uitslovers die willen laten zien wat voor stoere wagen ze hebben. De herrie van knallende uitlaten of extra gasgeven overstemt menig gesprek, aldus De Havenloods. Op de Meent, West-Kruiskade en Nieuwe Binnenweg in Rotterdam worden daarom tussen 1 augustus en 4 oktober 2020 negen geluidsmeters en twee camera’s opgehangen om het geluid in decibellen te meten, en geluid- en beeldopnames te maken van de verkeerssituatie. De gemeente onderzoekt of het geluid bijvoorbeeld afkomstig is van een knallende uitlaat of door onnodig gasgeven, en hoeveel en hoe hoog de geluidspieken er gedurende de dag zijn. Het onderzoek is niet gericht op het verwerken van persoonsgegevens maar op het verwerken van geluiden afkomstig van voertuigen en omgevingsgeluiden.

Onderzoek naar geluid

Momenteel is geluidshinder van te luide voertuigen een probleem in Rotterdam, maar het is niet bekend hoe hoog de geluidswaarden van voertuigen precies zijn. En hoe het aantal decibellen zich verhoudt tot het maximale geluid dat een voertuig mag produceren. Met deze waardevolle informatie wordt gekeken hoe dit geluidsprobleem in de stad aan te pakken is.

Ook worden de uitkomsten gebruikt voor verdere ontwikkeling van geluidsherkenningsmodellen. Hiermee kunnen geluiden, afkomstig van voertuigen die onnodig lawaai maken en/of geluidshinder veroorzaken, automatisch worden herkend.

Een veilig Rotterdam

Rotterdam groeit en verandert, en de ruimte in de stad wordt schaarser. Om de stad gezond en toegankelijk te maken voor elke Rotterdammer, is een andere aanpak nodig. Zo is er al jaren een toename van het aantal fietsers en voetgangers. Om veilig door Rotterdam te kunnen fietsen en lopen, werkt Rotterdam aan een verkeersklimaat waar iedereen veilig onderweg moet kunnen zijn. Door het verminderen van geluidshinder voelt Rotterdam voor iedereen veiliger, aldus de gemeente.

Wat gebeurt er met de resultaten?

Het geluid wordt gemeten in decibel (dB(A)). Geluidsoverlast is subjectief. De één ervaart geluid sneller als overlast dan de ander. Maar er zijn wel wettelijke waarden waaraan voertuigen moeten voldoen en er zijn geluidsnormen voor de buitenruimte. Daarnaast speelt bij geluidsoverlast ook het aspect van ‘onnodig’ geluidsoverlast. Het onnodig gas geven, het laten knallen van de uitlaat, het veroorzaken van onnodig lawaai met een voertuig. Juist ook in dit soort overlast (geluidspieken) wil de gemeente een beter inzicht krijgen.

Naast het meten van geluid wordt ook geluid afkomstig van voertuigen opgenomen en gebruikt voor de verrijking van geluidsherkenningsmodellen.  

De resultaten van het onderzoek leveren feiten en kennis op die beschikbaar komt voor de gemeenteraad in november. De resultaten zijn onderdeel van een bredere zoektocht naar mogelijkheden voor de gemeente om het probleem van geluidsoverlast van voertuigen aan te pakken.

Wat zijn de processtappen?

  • metingen van 1 augustus tot en met 4 oktober 2020.
  • Het geluidsrapport wordt verwacht in november.
  • In november/december gaat het rapport naar de gemeenteraad.

Bronnen: gemeente Rotterdam, De Havenloods