
Van Leeuwarden tot Maastricht komen burgers en lokale overheden in actie om zelf de geluidsoverlast van vliegtuigen in kaart te brengen. Want meten geeft meer houvast dan de geluidsbelasting berekenen met modellen, aldus WAAG.
Als de uitbreiding van de luchthaven van Lelystad (en de proefvlucht die daarvoor is uitgevoerd) één ding duidelijk heeft gemaakt, is dat modellen en berekeningen ernaast kunnen zitten. Inmiddels zijn geluidsmetingen, zoals ooit begonnen bij Geluidsnet (tegenwoordig Sensornet) rondom Schiphol, een betrouwbare bron om de overlast van vliegtuigen in beeld te brengen.
Leeuwarden
Zo beginnen in Leeuwarden omwonenden met metingen, omdat ze zich zorgen maken dat als de F-16 volgend jaar wordt vervangen door de F-35 (Joint Strike Fighter), dit nieuwe gevechtsvliegtuig meer geluidsoverlast zal veroorzaken.
Volgens Michiel Schrier, gedeputeerde van de provincie Friesland en voorzitter van de stuurgroep Geluidsmeetnet is het goed dat er nu al wordt begonnen met meten. “Je kunt pas een goed beeld krijgen als je dit een jaar van tevoren doet. Dan kun je goed het verschil meten tussen het geluid dat de F-16 en de F-35 maakt”, vertelde hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Maastricht
De gemeente Meerssen gaat zelf meetapparatuur plaatsen om de geluidsoverlast in de omgeving van vliegveld Maastricht Aachen Airport (MAA) in kaart te brengen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil vasthouden aan in de luchtvaartwetgeving vastgestelde berekeningen op basis van modellen. Temeer, zo liet het ministerie weten, omdat meetgegevens niet geschikt zouden zijn voor juridische geschillen. Maar Meerssen wil een duidelijk beeld hebben van de geluidsniveaus op verschillende momenten van de dag en plaatst daarom meetapparatuur in de directe omgeving van het vliegveld.
Rijnmond
Met het monitoringssysteem RANOMOS meet de Milieudienst Rijnmond (DCMR) op 6 locaties rondom Rotterdam The Hague Airport geluidsniveaus. Inzicht in deze metingen en informatie over vliegtuigen in de omgeving waren al realtime beschikbaar op de flight tracker. Deze website is inmiddels compleet vernieuwd en werkt nu ook op mobiele apparaten. Het melden van geluidsoverlast zou erdoor een stuk eenvoudiger zijn, aldus de Milieudienst.
Groei RTHA
Daarnaast is er natuurlijk ook nog discussie over groei van diverse luchthavens. Rotterdams CDA-raadslid René Segers-Hoogendoorn vindt dat Rotterdam The Hague Airport niet verder mag groeien, maar moet eerder krimpen. “Er is geen ruimte voor. De vliegbewegingen van Schiphol en Rotterdam gaan nu al over elkaar heen en er zijn steeds meer klachten van bewoners.”
Bronnen: WAAG, DCMR, RTV Rijnmond