Verdrievoudiging klachten Schiphol in 2018

Dat de klachten over Schiphol zijn gestegen, was te verwachten. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) heeft in 2018 echter maar liefst drie keer zoveel klachten binnen gekregen het vorig jaar.

Dat blijkt uit de nieuwjaarsspeech van Schiphol-topman Dick Benschop. Maar liefst 11.500 mensen hebben aangegeven overlast te ervaren van het vliegverkeer. Dat is drie keer zoveel als het jaar ervoor. Schiphol groeide afgelopen jaar ook, met 3,7%, tot 71 miljoen reizigers. Voor 2019 verwacht Schiphol weer meer reizigers te kunnen vervoeren.

Duizend van die klachten kwamen binnen op zondag 15 juli, schrijft AT5. Vanwege een verzakking in het wegdek van rijbaan Victor, was de Polderbaan die dag gesloten en werden de andere banen extra vaak gebruikt. Die dag werd er dus 8,7% van het totale aantal klachten over heel 2018 gemeld. Het vorige dagrecord stond op 636 klachten en dateert uit 2014. Ook toen was de Polderbaan de oorzaak van het grote aantal klachten.

‘De onvrede over snelle groei en overlast is niet mis’, zegt de CEO, waarmee hij de onvrede erkent. ‘Ik noem cijfers, maar ik realiseer me heel goed dat het hier om mensen gaat die ons iets vertellen.’ Benschop vertelt dat hij ook een aantal huiskamergesprekken heeft gevoerd met mensen die melding hebben gemaakt van overlast. 

Beloning op basis van klachten

De NOS meldt dat Benschop aangeeft dat de beloning van Schiphol-medewerkers voortaan “mede zal afhangen van de reputatie van Schiphol bij de omwonenden”. Details over deze uitspraak zijn niet bekend gemaakt.

In onderstaande figuur zijn de locatie van de klachten en het aantal meldingen en klagers weergegeven.

Bronnen: AT5, NOS, BAS