Vervolg geluidoverlast van motoren en patserbakken

In het vervolgfeuilleton ‘overlast van patserbakken’ deze maand bijdragen uit Arnhem, Breda, Tilburg en, wederom, Rotterdam. De druk van bewoners op de gemeenteraden om het probleem aan te pakken, neemt toe. De problematiek heeft inmiddels ook de landelijke politiek bereikt.

Rotterdam

Gemeente en politie gaan meer prioriteit geven aan straatracers in de stad. Verkeersmaatregelen en extra controles moeten de toegenomen overlast terugdringen. Die toezegging hebben de wijkraden op Zuid gekregen tijdens een gesprek dat volgde op een brandbrief. De overlast van herriebakken vindt plaats op verschillende plekken in de stad, maar de de Wilhelminapier spant de kroon. “Terwijl elders vooral heel hard wordt gereden, vinden hier hele shows plaats met dure bolides”, zegt Danny de Vries van de wijkraad Wilhelminapier-Katendrecht in het AD. Er komen verkeersmaatregelen, zoals verhoogde kruisingen, fietssuggestiestroken en 30 kilometer-borden. De politie heeft toegezegd om meer te handhaven, niet alleen op de Wilhelminapier, maar ook op de Erasmusbrug, Willemsbrug en Laan op Zuid.

Arnhem

Ook in Arnhem leidt het ‘buitensporig lawaai’ van wegscheurende auto’s en motoren tot klachten, constateert VVD-fractievoorzitter Leendert Combee. Geflitst worden als je voertuig een bepaald geluidsniveau overschrijdt, zou daarbij kunnen helpen. “Iedereen is welkom in de stad, maar zoveel lawaai is asociaal.” Daarom pleit de VVD-fractie in Arnhem voor toepassing van lawaaiflitsers, als de proef in Rotterdam een succes blijkt te zijn.

Tilburg

De overlast van de Tilburgse ‘racebaan’ de cityring moet tegengegaan worden, stellen omwonenden in twee afzonderlijke petities. Verkeerswethouder Mario Jacobs kreeg tachtig handtekeningen overhandigd. Aan het begin van de zomer kreeg de gemeente ook al een petitie. Andere omwonenden van de cityring, maar dezelfde klachten.

De bewoners vertellen dat de overlast alleen maar toeneemt, al zorgden de recente snelheidsproeven op de ring wel voor verlichting. Motoren, driewielers en quads worden als grootste herrieschoppers gezien, het agressief weggebruik neemt volgens de bewonersverenigingen toe. “Tijdens de coronamaanden was het al helemaal erg, leek het alsof de hardrijders niks anders te doen hadden dan rondjes rijden op de cityring.” “Het lijkt soms wel alsof er vuurwerk ontploft.” “Ik moet thuis met een koptelefoon op televisie kijken, zoveel lawaai komt er van de cityring.” Aldus enkele reacties van omwonenden in het Eindhovens Dagblad.

De petities vinden gehoor bij het stadsbestuur. Volgens verkeerswethouder Mario Jacobs is de cityring een ‘verkeersriool dat het centrum doorklieft’. “Het klopt dat de ring een racebaan is.” Afgelopen tijd werden al verschillende proeven ondernomen om de snelheid terug te dringen, zoals de ‘midgetgolfbaan’ op de cityring. “De proeven gaan we snel met de raad bespreken”. Daarnaast wil Jacobs de komende tijd in gesprek met omwonenden.

Breda

“Als je in de binnenstad woont, heb je van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat last van de motorrijders, quads en auto’s met luide uitlaatpijpen. Het begint in de lente en duurt tot in de herfst. Op het balkon zitten is een ergernis en in de huiskamer heb je er zoveel last van dat we de balkondeur dicht te houden”, zo vat Bredanaar Miranda Mion de ergernis over verkeerslawaai samen.

Volgens een politiewoordvoerder worden er in de regio Breda geregeld lawaaimakers aangehouden. “Motoren en brommers laten we herkeuren of ze krijgen een boete. Bij sportwagens is dat lastiger, omdat deze vaak aan de normen voldoen. BMW’s en Lamborghini’s klinken hard, maar deze geluidsniveau’s zijn goedgekeurd. En hard optrekken is niet verboden.”

Toepassing lawaaiflitsers onzeker

De klachten hebben de gemeenteraad bereikt. Het is echter nog niet bekend welke maatregelen er tegen geluidsoverlast worden ingezet. Raadslid Faissal Boulakjar (D66) pleit voor lawaaiflitsers, maar die stuiten nog op praktische obstakels. Rotterdam en Parijs hebben bij wijze van proef lawaaiflitsers opgehangen, maar of het systeem echt werkt, is nog onzeker. Bij de huidige proef in Rotterdam wordt gekeken of de microfoon ‘slim genoeg is’ om een onderscheid te maken tussen een auto en een andere geluidsbron. Verkeersdeskundige Ruud Hornman zegt in BN De Stem: “Het is de grote vraag hoe nauwkeurig zo’n meting is. Is de meting nauwkeurig genoeg, zodat een agent kan handhaven? Bij het experiment in Rotterdam met lawaaiflitsers zal het technisch en juridisch gezien nog wel een dingetje worden om aan te tonen dat iemand werkelijk te veel lawaai maakt.”

Landelijke ontwikkelingen

Een gemeentewoordvoerder zegt dat Breda de landelijke ontwikkelingen ‘met interesse volgt’. In de Tweede Kamer zijn begin september vragen gesteld over motorlawaai. “Het Ministerie van Infrastructuur en Waterschap start een onderzoek naar mogelijkheden om geluidoverlast door motorfietsen te verminderen”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen.

Bronnen: Algemeen Dagblad, Omroep Gelderland, Eindhovens Dagblad, BN De Stem.